És l’oboè un instrument mediterrani?

Adrià López i López

ESMUC 2017-18

L’oboè és l’instrument més important d’una família musical molt nodrida, amb molts segles d’història i amb presència a una ingent quantitat de territoris. La secció que més coneixem és la família moderna de l’instrument, on l’oboè és acompanyat per parents directes com el corn anglès o l’oboè d’amor. No obstant això, els orígens del que coneixem avui en dia com a oboè es remunten a un temps remot anterior al naixement de Crist i a una àrea cultural concreta: el Mediterrani.

L’oboè modern

L’oboè modern és un instrument de vent, de llengüeta doble, de tub cònic i de registre agut que emet un so penetrant, dolç i molt expressiu. Les formacions musicals de què forma part actualment són l’orquestra simfònica, la banda simfònica i els grups de música de cambra encara que també s’ha empleat com a instrument solista i concertant.  Ha arribat pràcticament a tots els indrets del món a través de la presència en la plantilla habitual i regular d’aquestes formacions i ha evolucionat al llarg del temps i de l’espai amb una àmplia diversitat gràcies a la creativitat de les civilitzacions i les cultures que l’han fet seu i han contribuït a la seva supervivència fins als nostres dies.

D’aquesta manera, el precepte de què partim és l’amplitud de la família de l’oboè, la qual va molt més enllà de la seva vessant moderna i més coneguda avui en dia. L’instrument té clars referents i instruments amb els quals comparteix característiques i similituds que pertanyen als móns de l’Antiguitat i de la música tradicional. Quins són els orígens de l’oboè?

 

Orígens de l’oboè

3000 a.C.

Les primeres referències que posseïm sobre oboès ens transporten a les civilitzacions de Mesopotàmia, Babilònia i Isin. En aquesta zona geogràfica hi van aparèixer una gran quantitat d’instruments de llengüeta doble categoritzats amb el nom genèric d’abud. No obstant això, els primers instruments de la família l’existència dels quals està documentada van originar-se a l’àrea cultural del Mediterrani.

Primers oboès al Mediterrani

Vora l’any 2000 a.C. van aparèixer a Egipte una sèrie d’instruments de llengüeta doble anomenats genèricament amb el nom de majt. Som coneixedors de la seva existència gràcies a les embocadures i a les representacions pictòriques egípcies on apareixen i en aquella època van adquirir molta més rellevància que els altres instruments. La doble llengüeta estava feta de bambú i els egipcis cuidaven de forma exhaustiva el procés d’elaboració de les embocadures i la cura de les plantes de les quals s’extreia el material.

L’Antiga Grècia

A l’Antiga Grècia va sorgir un instrument predecessor de l’oboè: l’aulos. El so s’emetia a través d’una llengüeta doble, tenia un so agut i estrident i presentava moltes dificultats d’execució. Tocar-lo de forma solvent tècnicament s’erigia tan complicat que fins i tot Aristòtil va recomanar que només el toquessin músics experimentats. No obstant això, l’aulos va ser l’instrument aeròfon més important de l’Antiga Grècia a causa del paper cabdal que jugava la música en l’educació dels grecs. Tots els ciutadans estaven obligats a estudiar música fins als trenta anys i s’ha defensat la hipòtesi que a les ciutats d’Atenes, Esparta i Tebes tots els ciutadans sabien tocar l’oboè.

L’instrument també es va estendre a Roma, on va prendre el nom de tíbia. S’utilitzava principalment en cerimònies funeràries i a les excavacions de Pompeia s’hi va trobar un joc complet de tíbia, actualment exposat al Museu Arqueològic Nacional de Nàpols.

—————————————————————————————————————————————–

Al segle V els instruments de llengüeta doble van perdre la rellevància que tenien i van deixar pas a altres tipologies d’instruments. No obstant això, a partir del segle XI van renéixer i van recuperar la importància de què disposaven segles enrere. Aquesta reaparició es va produir a diferents països:

  • Xina: guan/suona
  • Japó: hichiriki
  • Àfrica Occidental: alguaita
  • Índia: xenai/navaswaram
  • Turquia: zurna

Turquia i la reaparició de l’oboè al Mediterrani

A la zona de Turquia, vora l’any 1000, va cobrar importància un instrument de llengüeta doble anomenat zurna. Va adquirir un paper fonamental en la pràctica de la música tradicional turca i tenia un so agut i estrident. Era cònic, estava fet de fusta d’albercoc i es va estendre a altres països de la costa africana banyada pel Mediterrani, on va adoptar noms diferents sense cap modificació organològica.

  • Marroc: ghayta
  • Algèria: raita 
  • Líban: raita 
  • Tunísia: zukra
  • Egipte: mizma

Zurna

L’Edat Mitjana i la xeremia

França va ser el lloc on va aparèixer, ja a l’Edat Mitjana, un instrument familiar de l’oboè: la xeremia. Aquest instrument, també de llengüeta doble, es va estendre a la Península Ibèrica i, conseqüentment, a la seva costa banyada pel Mediterrani.

La xeremia es va incloure al ventall d’instruments que formaven part de la música alta, és a dir, el rang format pels que posseïen un so potent i s’utilitzaven principalment per a interpretar música a l’exterior. Per aquest fet, a la Península Ibèrica va esdevenir l’instrument més emprat pels conjunts de ministrers, juntament amb el sacabutx. No obstant això, també es va introduir en la polifonia religiosa: executava un paper d’acompanyament de la música vocal i sovint els intèrprets de xeremia doblaven la veu que tocaven.

Al llarg del temps va abandonar el terreny de la música religiosa però va seguir exercint el seu paper en els altres àmbits. A la costa banyada pel Mediterrani dels Països Catalans la xeremia va evolucionar cap a variants de l’instrument que encara s’interpreten i estudien avui en dia com la dolçaina al País Valencià i la gralla, la tarota, la tenora i el tible al Principat.

 

És l’oboè, per tant, un instrument mediterrani?

Podem concloure, finalment, que l’oboè és un instrument mediterrani i arrelat a molts territoris que formen part de l’àrea cultural. Els seus primers orígens documentats i amb una rellevància substancial i significativa es troben a Egipte i Grècia, ambdós països banyats per les aigües del Mediterrani. A més a més, l’oboè manté vincles forts i ferms amb molts instruments tradicionals que li són familiars i propers la presència i la pràctica dels quals s’han mantingut fins els nostres dies.

Les semblances físiques, organològiques i d’emissió sonora entre l’oboè i tots els instruments de l’Antiguitat i tradicionals que he enumerat és evident i els converteixen en membres d’una mateixa família musical, encara que avui en dia només es conegui com a família de l’oboè la vessant moderna o clàssica.

M’ha resultat molt interessant poder aprofundir en els orígens de l’instrument que estudio i m’ha sorprès molt comprovar que els primers orígens ferms i fonamentats de l’oboè es troben al Mediterrani. La voluntat inicial del treball era relacionar l’oboè amb els altres instruments dels territoris banyats pel mar que formen part de la seva família i he acabat complint objectius de recerca més llunyans i ambiciosos que els que m’havia proposat en un principi.

 

Fonts d’informació

WEBGRAFIA

https://es.wikipedia.org/wiki/Aulós_(instrumento)

https://ca.wikipedia.org/wiki/Zurna

https://es.wikipedia.org/wiki/Oboe

http://blogdeloboe.blogspot.com.es/2011/02/historia-del-oboe.html

VÍDEOS I FONTS VISUALS

http://www.youtube.com

http://www.google.es/images

BIBLIOGRAFIA

  • Los instrumentos musicales en el mundo. François-René Tranchefort (1985)
  • El oboe. Leon Goossens (1977)
  • La música y sus instrumentos. Robert Donington (1998)
  • Diccionario de los instrumentos. VOX
  • Enciclopedia de la música. SALVAT
  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians (1878-present)

 

Adrià López i López,

Curs 2017-18, ESMUC

Gener de 2018

 

 

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s