Aproximació musical a la pràctica musical del Ney Turc

Roger Cucurella

ESMUC 2012/2013

 

A través d’una entrevista que vaig realitzar el passat 20 d’abril de 2013 a Ertugrul Çoruk coneixerem aquest instrument turc i la seva pràctica.

L’Ertugrul Çoruk va nèixer a Turquia i a l’edat de 23 anys va anar a viure a Alemania on obre un Restaurant. Allà fa actuacions amb el seu grup de Jazz on ell toca el saxo. En aquesta formació fusiona en algunes ocasions la música turca amb el Jazz i no serà fins més endavant que també introdueix el Ney.

La pràctica del Ney li arriba de forma casual doncs un músic que va a tocar al seu Restaurant li regala i des de llavors ell comença a tocar-lo ” si alguien te regala un instrumento no lo vas a dejar ahi abandonado y sin tocar-lo” em comenta ell, per aquest motiu no té cap mena de relació amb la pràctica de la religió Sufí tot i que coneix  el seu repertori i les seves característiques .

LA RELIGIÓ SUFÍ:

Parlar del Ney Turc és parlar de la religió Sufí. Aquesta pràctica religiosa pretén accedir a la presència i al coneixement de Déu de forma directa mitjançant unes cerimònies musicals on el Ney és un dels protagonistes.

En aquestes cerimònies apareix la figura del Dervix giratori, que entra en un estat de meditació tal que s’esvaeix del món que l’envolta tot girant sobre si mateix per tal de rebre tota la saviesa de Déu i transmetre-ho a la terra. Amb aquest moviment el ballador fa de “pont” entre els dos mons.

Hi ha altres elements característics en aquestes cerimònies com és la vestimenta blanca que porten els Dervix i que representa la puresa. També molt important el número 9 ja que és un número sagrat per als Dervix i que veurem més endavant l’estreta relació que té amb l’instrument.

Imagen 1

El dervix obre el palmell de la mà cap al cel per a rebre la saviesa de Déu i amb la

mà esquerra amb el palmellen direcció a la terra per a trasnmetre-la.

Dansa dels Dervix giratoris:

L’INSTRUMENT:

El Ney és un instrument molt antic que ja sortia a les pintures de l’antic egipte. És un instrument amb un origen humil ja que l’utilitzàven els pastors mentre feien pastorar el remat. Està fabricat de forma artesanal i de tres elements també molt significatius: de canya, l’embocadura que és d’os o marfil i de metall amb unes anelles a la part inferior i superior de la canya com a sistema de protecció

ney-full

Abans parlàvem de la importància del número 9 per als dervix i ara veurem perque està estretament lligat am Ney:

Imagen 1

El Ney consta de 9 forats i de 9 nusos. Cada forat té un nom corresponent també a la nota que produeix.Està construït amb canyes del sud de Turquia ja que aquestes tenen uns nusos més petits que les altres i pot haber diferents tipus de Ney segons l’afinació. Els més utilitzats són segons llargada: Bolâhenk Nisfiye, Sipürde, Yildiz, Jizney, Mansur, Sah, Dâvud i Bolâhenk.

El ney es toca de costat buscant un angle d’uns 30 graus respecte del llavi i amb una posició molt concreta dels llavis en forma de “O”. Es pot inclinar cap a dreta o cap a l’esquerra però la forma més tradicional és cap a l’esquerra ( cap el costat del cor ). La posició dels dits també és un pèl diferent d’altres instruments com clarinet o saxo per exemple que es toca més amb la punta dels dits, en canvi el Ney es toca amb els forats a la meitat del dit.

Imagen 6   Imagen 2Imagen 5

EL MAKAM, YÜSUL I TAKSIM:

La música Turca es basa en els Makam, que són els modes que utlitza per a tocar una o una altra peça. Cada Makam té un nom i segons on reposa la melodia significarà que està utilitzant un o un altre Makam. Aquests modes es diferencien els uns dels altres per la distància que hi ha entre les notes ( com amb l’escala major o menor ), la peculiaritat d’aquestes escales musicals, a diferència de les occidentals és que aquesta distància pot ser d’un to, de mitg o fins i tot d’un quart de to. Segons la disposició d’aquestes notes a una o altra distància també tindrem un nom o un altre, per exemple un Hicaz; escala de 6 sens que es distribueix de la següent manera:

Dügah                           0 Sens

Kürdî  1/2                 1100 Sens

Hicaz 1,5                 3700 Sens

Nevâ 1/2                4400 Sens

Hüseyni 1               6200 Sens

Eviç 1                       7800 Sens

Gerdâniye 1/2      8800 Sens

muhayyer 1           10600 Sens

Quan li pregunto a l’Ertugrul per aquets quarts de to ell ho defineix així de simple: “cuando esta nota la tenemos que tocar asi yo pienso: és menos bemol i ya lo tenemos

Imagen 3

Notació turca per les alteracions

Els Yûsul seràn els patrons rítmics utilitzats i també tenen patrons que reben un o un altre nom. Hi ha uns 78 patrons que són els més utilitzats i la seva característica és que la majoria estàn formats per compassos compostos.

Per exemple aqui veiem un Yürük Sekilde que es podria escriure a 14/8:

Imagen 9

El Taksim és la forma improvitzada del Makam. Aquesta improvització pot durar varis minuts i es tocarà amb el mateix Makam que utilitzarem després per a fer el tema.

EL REPERTORI DEL NEY:

El repertori del Ney el podriem dividir en dos:

1 – Música popular – Tûrk halk müzigi

En aquest repertori trobem uns Makams determinats, en l’execució del Taksim ja es pot identificar si aquesta música serà popular o no. La major part del repertori prové de vàries regions d’Anatòlia.

2 – Música d’Art – Tûrk sanat müzigi

És la música tradicional Otomana i el repertori que utilitza l’ordre dels medleví

Sufi_musicians

La formació musical del Ney en l’ordre sufí és: Tanbur, llaüd, Kanun, Ney i Küdum

l’Ertugrul em comenta que el Ney està actualment en alça a Turquía degut a figures com Omar Faruk que han utilitzat l’instrument per a fusionar-lo en grups on l’instrumentació no és la tradicional, fins i tot tocant de forma conjunta amb instruments occidentals ( violi, clarinet, saxo ). L’instrument també ha guanyat adeptes amb l’aparició de nous grups que barrejen músiques electròniques amb aquest instrument.

Si busqueu per Youtube Omar faruk fins i tot té videos tutorials de com es toca el Ney

Us deixo un video on podeu veure aquest instrument amb una formació que no seria la tradicional

Links d’interès:

http://www.oldflutes.com/world/rim.htm

http://www.neyzen.com/ney_metodu.htm

http://www.omarfaruktekbilek.com/

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s